Wednesday 17 August 2011

Penganggur itu berjaya !!!!!!!!

Seorang penganggur yakni lelaki g interview tuk jawatan “office boy” di sebuah lawyer firm . Setelah di interview..GM tersebut berkata..

“Kamu diterima,Berikan alamat e- mailmu dan saya akan mengirim borang untuk diisi dan memaklumkan kepada  kamu  tarikh kamu mula bekerja.”.

Lelaki itu menjawab,“Tapi saya tidak punya komputer, apalagi e-mail”. 
“Maaf,” kata GM. “Kalau kamu tidak punya e-mail, bererti kamu tidak hidup. Dan siapa yang tidak hidup, tidak mungkin akan diterima bekerja.”


Lelaki itu pergi dengan harapan kosong. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan hanya dengan $100 di dalam koceknya. Kemudian ia memutuskan untuk pergi ke Pasar Tani dan membeli 10 kg tomato . Ia menjual tomato itu dari rumah ke rumah. Kurang dari 2 jam, dia berhasil melipatgandakan modalnya. Dia melakukan kerjanya tiga kali, dan pulang dengan membawa $300. Dia pun sedar bahwa dia boleh hidup dengan cara ini. Ia mulai pergi bekerja awal pagi hingga lewat petang. Duitnya menjadi lebih banyak 2x sampai 3x ganda tiap hari.Dia pun membeli kereta, lepas tu van, 


Lima tahun kemudian, lelaki itu sudah mempunyai syarikat pembekal makanan yg gah. Demi memikirkan  masa depan keluarga, lelaki itu menghubungi wakil insurans. Wakil Insurans itu pun tny email address dia. 

Lelaki itu menjawab, “Saya tidak punya e-mail” 

Wakil Insurans bertanya dengan penuh persoalan, “Anda tidak memiliki e-mail, tapi berjaya membangunkan sebuah company yg gah" Cuba Anda bayangkan, sudah jadi apa Anda kalau Anda punya e-mail?!”

Laki-laki itu berpikir lalu menjawab, “Ya, saya mungkin sudah jadi office boy di lawyer Firm!”

Moral of the Story:
 1. Internet bukanlah solution tuk hidup Anda.
 2. Kalau Anda takde internet, tp bekerja keras, Anda boleh jd Billionaire
 3. Kalau Anda anda terus membaca, Anda lebih dekat untuk menjadi “office boy/girl” daripada seorang  billionaire...lalallalallala
Have a nice day!!

No comments:

Post a Comment